Oma joogatarinani

Löysin tieni joogamatolle vuoden 2010 tammikuussa. Olin ollut kiinnostunut joogan aloittamisesta jo pitkään, mutta kuvittelin olevani aivan liian jäykkä, enkä siksi uskaltautunut kokeilemaan. Lopulta uskallus tuli mielen rauhoittamistarpeen kautta, kun toinen koirani sairastui yllättäen ja vakavasti. Sen muutaman kuukauden aikana huoli oli valtava ja aina läsnä, ainoastaan joogasalilla sain hetken hengähtää. Joogaharjoituksen ajan annoin itselleni luvan keskittyä vain itseeni ja jättää huolen ja murheen hetkeksi salin ulkopuolelle. Niin joogasta tuli tärkeä voimaannuttajani tuona keväänä. Huomasin myös, miten keho vetreytyi ja voimistui nopeasti, joten epäilyni omasta sopimattomuudestani joogatunneille onnekseni suli pois. Joogasta tuli sekä mielen että kehon harjoitus ja suurimman vaikutuksen koin hermoston rauhoittumisen kautta.

Harjoitin aluksi hot joogaa, sillä ajatus lämpimässä tehtävästä harjoituksesta oli tällaiselle vilukissalle miellyttävä. Lämpöjooga tuntui avaavan kehoa tehokkaasti, sillä jäykkyydet ikään kuin sulivat pois. Varsinkin yin jooga tuntui ihanalta, kun pitkissä venytyksissä lattiatasossa ei tullut kylmä eikä veto saanut nenääni tukkoon. Ajan myötä kuitenkin huomasin, että aktiivisempi jooga tuntui helposti liian kuumalta, kuivalta ja hapettomalta kuumassa salissa, joten arvelin, ettei se ollut paras vaihtoehto minulle. Samalla koin vetoa yhä enemmän flow-tyyppiseen harjoitteluun, sillä olen aina ollut huono hengittämään. Aika oli kypsä myös oman joogatietämykseni ja -harjoitukseni syventämiselle, joten ilmoittauduin Seasonal Yoga opettajakoulutukseen, missä pääpaino on juuri flow joogassa. Seasonal eli vuodenaika-ajattelua eli elämistä luonnon rytmissä olin jo oppinut vyöhyketerapiaa opiskellessani ja minusta se vaikutti hyvin loogiselta ja järkeenkäyvältä tavalta ajatella, olla ja elää. Yin jooga on säilynyt lempilapsenani seasonal flow’n rinnalla, sillä koen yin-harjoituksen hyvin hermostoa ja mieltä rauhoittavana ja tasapainottavana.

Joogaopettajakoulutus oli vuoden mittainen matka ja valmistuin Seasonal Yoga -opettajaksi (RYT200) maaliskuussa 2014. Koulutusohjelma Espoossa oli monipuolinen ja kattava sekä kansainvälistä osaamista tulvillaan sillä kolme neljästä opettajastani tulevat Englannista. Seasonal Yoga yhdistää hatha joogan ja perinteisen kiinalaisen filosofian ja terveystiedon.  Syksyllä 2013 aloitin omien tuntien pitämisen muutaman koeryhmän turvin. Siitä lähtien olen ohjannut viikottain 2–4 kertaa, joten ohjattuja tunteja on kertynyt jo useampi sata. Olen pitänyt pääasiassa Seasonal Flow ja Seasonal Yin -tunteja, mutta ohjannut myös joogan alkeita ja työpaikkajoogaa, pitänyt workshopeja sekä NLP & Jooga-hyvinvointipäiviä yhteistyöprojektina Henkilöstökoulutus Interaktivan Marjukka Kallion kanssa.

Lisäkouluttaudun jatkuvasti ja haluan kehittää ammattitaitoani. Olen osallistunut/suorittanut mm.

  • Ray Longin kaksipäiväiseen anatomiaworkshopiin (Urban Mandala, Helsinki 2014)
  • Joe Barnettin yinjooga/ funktionaalinen anatomia- koulutukseen (Fuego Lounge, Turku 2015)
  • David Keilin funktionaalisen anatomian verkko-opintoja
  • keväällä 2016 osallistuin Chiball- koulutuspäivään sekä Body clock yin&yang-koulutuspäivään (Wellness & Balance, Espoo) 
  • kesäkuussa 2016 PowerFingers-ohjaajakoulutus
  • elokuussa 2016 Robert Schleipin Fascial Fitness koulutuspäivä (MyFascia/Metropolia AMK)sekä Chiball-ohjaajakoulutus (Wellness& Balance, Espoo)
  • marras-joulukuussa 2016 Jukka Harjun Screening and correcting mobility ja stability – koulutuspäivät
  • helmikuussa 2017 Jukka Harjun fasciarullauksen ohjaajakoulutus
  • maaliskuussa 2017 hoitava hengitys- seminaari (Buteyko-metodi)
  • huhtikuussa 2017  FasciaMethodin yksilövalmennus- koulutuspäivä

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest