Opetusfilosofiani

Päämääräni joogaopettajana on tarjota matalan kynnyksen joogaa eli joogaa meille tavallisille ihmisille. Olen itse ollut varmaan se jäykistä jäykin, mutta joogan avulla olen ”notkistunut”, kun olen saanut kehoon venyvyyttä, voimaa, liikkuvuutta ja hallintaa sopivassa suhteessa. Tavoitteeni ei ole akrobatia ja näyttävät asanat, vaan korostan jokaisen kehon omaa linjautuvuutta ja hallittuja liikkeitä. Haluan rohkaista jokaista löytämään oman tapansa, miten joogata sopivasti omaa hyvinvointia lisäten. Voit rohkeasti tulla kokeilemaan, olisiko jooga mahdollisesti sinun harjoituksesi.  Mukana tunneilla on ollut sekä ensi kertaa joogaavia että jo jonkin verran joogakokemusta omaavia, ikähaitari on venynyt 8-vuotiaasta yli 70-vuotiaisiin! Ja onpa paikalle osunut jo muutama mieskin kokeilemaan joogan hyvää tekevää harjoitusta.

Jooga on siitä kiva laji, että se tarjoaa jokaiselle jotakin: aina on jokin kohta, mistä lähteä liikkeelle ja aina löytyy varmasti kehitettävää ja haastetta. Olemme kaikki erilaisia yksilöitä niin anatomialtamme kuin lähtökohdiltamme, joten jokaisen joogaharjoitus on omannäköinen. Jooga opettaa meille oman kehon tuntemusta ja sen tarpeiden kunnioittamista. Joogaan kuuluu myös mielen ja sitä kautta hermoston rauhoittaminen samalla kuin oma sisäinen energia löytyy ja virtaa paremmin. On tavallista, että joogakokemus muuntuu päivästä toiseen: jonakin päivänä joogaharjoitus voi olla hyvin fyysinen, toisena taas enemmän mieltä tyynnyttävä tai tunnetiloja tasaava, kolmantena päivänä huomaatkin haluavasi keskittyä enemmän hengitykseesi. Seasonal-ajattelu tuo oman mausteensa joogaharjoitukseen, sillä harjoitus peilaa vuorokauden tai vuodenajan energioita.

Joogaharjoitus voi olla myös henkinen kokemus tai vaikkapa elämäntapa. Ensin jooga ikään kuin opettaa laskeutumaan mielen tasolta omaan kehoon ja siksi asanaharjoitus on monesti hyvä lähtökohta. Asanat ovat kuitenkin vain osa joogan sisällöistä, itse asiassa 1/8. Kehontuntemuksen lisääntyessä palataan takaisin mielen tasolle. Joogan ydinajatus on mielen hiljentäminen.

On olemassa monia eri joogatyylejä ja myös monenlaisia opettajia ja itselle sopiva muoto tai opettaja löytyy vain kokeilemalla. Muista kuitenkin, että aika usein tarvitsemme enemmän sitä, mikä on meille vähän hankalaa ja haasteellista kuin sitä, mikä on sujuvaa mielipuuhaa. Eräs joogan opetuksista on löytää rentous haastavissa asanoissa ja toisaalta taas pitää mieli kurissa ja fokusoituneena helpoissa. Jooga on monipuolinen kokonaisuus, jossa jokainen löytää omat oppimisen kohtansa. Jäykille ihmisille joogan kehoa avaavat venytykset ovat varmasti aluksi se huomioarvoisin juttu, mutta aika pian huomaa, että jäykkyys ja voima ovat saman kolikon kaksi eri puolta. Kun tehdään koko keholla, koordinaatio ja kehon hallinta paranevat. Näin käy myös niille, jotka ovat lähtökohtaisesti notkeampia ja niveliltään liikkuvampia, ja joista jooga tuntuu siksi helpolta. Joogan avulla voi oivaltaa, miten tehdä liikkeet hallitusti ja lihasten tuella, miten vähemmän onkin enemmän. Lisäksi on tavallista, että jokin kohta kehossa liikkuu enemmän toisiin nähden, jolloin se kuormittuu liikaa. Pois oppiminen tästä liikemallista voi olla niin fyysisesti kuin mentaalisesti rankkaa, mutta kaiken sen vaivan arvoinen.

Minun tapani opettaa on lämminhenkinen ja joogan iloa korostava. Pyrin rauhalliseen ja turvalliseen harjoitusympäristöön, jossa jokainen saa olla oma itsensä. Minun tunneillani uskaltaa vinkata tai kysyä, jos kaipaa apua, mutta kunnioitan jokaisen omaa tilaa, jos haluaa tehdä itsenäisesti. Korostan opetuksessani hyvää pohjatyötä sekä anatomisesti oikeita linjauksia. Mielestäni on tärkeää edetä rauhallisesti, jotta tietää, mitä on tekemässä. Näin liikkeet eli asanat ovat hallitusti toteutettuja ja turvallisia. Hitaasti tekeminen kysyy voimaa, kun vauhti ei ole helpottamassa. Ensin kannattaa laittaa perusteet kuntoon ja sitten voi edetä kohti vaativampia liikkeitä tai vauhdikkaampaa menoa. Silloin mieli ja hermostokin (koordinaatio) pysyvät menossa mukana ja joogan sisäinen ohjautuvuus, tunne omassa kehossa – pääsee kehittymään. Työ tekijäänsä opettaa ja maltti on valttia. Kun saa yhden kohdan kuntoon tai paremmaksi, avautuu aina kokonaan uusi taso. Eli aloita jostain ja loppu tulee perässä omalla ajallaan.

“Tykkään Onnensirun joogista, koska ryhmä on sopivankokoinen, jotta opetettavat asanat näkee hyvin ja Siru pystyy/ehtii tarvittaessa korjaamaan asanan “kädestä pitäen”, jos sen tekee väärin. Siru ohjaa asanat selkeästi. Myöskin tila, missä joogaharjoitukset pidetään, on miellyttävä, siisti ja tunnelmallinen.”
- Terhi
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest