Tuntikuvaukset

Seasonal flow

Seasonal flow eli vuodenaikaflow yhdistää liikkeen (asanat) ja hengityksen pieniksi sarjoiksi, jotka tukevat ja tasapainottavat kunkin vuodenajan energiaa. Hengityksen ja liikkeen yhdistäminen voi tuntua aluksi haasteelliselta, mutta jyvälle pääsee kyllä ajan kanssa. Kaikki tulee aikanaan, sitä ei kannata jännittää eikä ainakaan pidättää hengitystä. Keskity ensin liikkeisiin ja muista hengittää, sillä pääset hyvin alkuun. Flowtunneilla saatetaan tehdä myös staattisempia harjoituksia eli keskitytään vaikkapa yhteen, vuodenaikaan sopivaan asanaan perusteellisemmin.  Tunti alkaa aina läsnäoloharjoituksella ja päättyy loppurentoutukseen. Tunnilla voidaan tehdä vuodenaikaan sopivia hengitys- tai mielikuvaharjoituksia, Qigong- tai Chiball-liikkeitä sekä restoratiivisia, rentouttavia asanoita. Käytän tunnilla vuodenaikaan sopivaa musiikkia.

Opettamani flow on suhteellisen lempeää ja paneudun huolellisesti linjauksiin. Tarjoan tunnilla variaatioita, joten jokaiselle löytyy oma tapansa tehdä. Kannustan aina kuuntelemaan kehoa ja päivän tilannetta: tarvitsetko tänään rauhallisemman harjoituksen vai kaipaatko haastavampaa, voimakkaampaa vaihtoehtoa.

Vuosi jakaantuu viiteen vuodenaikaan, joista Myöhäiskesä eli sadonkorjuuaika puuttuu omista vuodenajoistamme. Tämä tarkoittaa viittä eri harjoitusmoduulia ja siksi Onnensirun joogatunnit ovat kurssimuotoisia.

Jokainen vuodenaika alkaa omalla workshopilla, jossa tutustutaan vuodenajan erityispiirteisiin.  Kurssimuotoisuus vaihtelevine perusteineen lisää joogaharjoitukseen vaihtelevuutta ja mielenkiintoa, mutta koska harjoitus on myös tietyn vuodenajan samana pysyvä, tulee se tutuksi ja auttaa syventämään.

“Joogassa tunnelma on rauhallinen ja seesteinen (eikä turhan jäykkä, saa nauraa jos naurattaa ). Siru on hyvä ohjaamaan ja lempeä. Hyvä kun tulee vaihtoehtoja vaikeille asanoille, mihin ei aina taivu. Jooga on koko kehon ja mielen huoltoa. Olen tullut siihen tulokseen että tämä on parasta (ja ainoaa) oikeasti rankaa huoltavaa systeemiä. Lisäksi joogassa tulee mielenkiintoisia ahaa-elämyksiä liittyen omaan hyvinvointiin sekä varsinkin siihen mitä voi itse tehdä oman hyvinvoinnin eteen.”
– Nainen 47 v.

Seasonal yin

Seasonal yin on yin joogaharjoitus, jossa painotetaan juuri käsillä olevan vuodenajan meridiaaneja tukevia ja stimuloivia asanoita. Yin on hiljaisuuden, olemisen tai tuntemisen joogaa, vastakohta aktiiviselle tekemisen joogalle eli yang joogalle tai vaikkapa kiireiselle arkielämälle. Kiinalaiset lähtevät siitä ajatuksesta, että energiat pitää tasapainottaa: kiireiselle tai aktiiviliikkujalle yin sopii rauhoittamaan ja vähentämään kuormitusta ja stressiä; jos taas olo on ihan vetämätön, silloin parempi valinta on liikkuvampi flow jooga.

Yin joogan asanat ovat pitkäkestoisia, 3–5 minuutin pituisia. Unohda nopeat maksimivenytykset, yinissä lähdetään liikkeelle päinvastoin: hae minimi/sopiva kohta, missä paine tai venytys tuntuu ja jää siihen. Aika ja painovoima tekevät työn ja asana syvenee hengityksen ja lihasten rentoutumisen kautta. Yin asanoissa pyritään siis rentouttamaan lihakset, jotta päästään stimuloimaan myös sidekudosrakenteita. Moni kiristys ja liikelaajuuden väheneminen johtuu kutistuneista, kuivuneista tai toisiinsa liimautuneista sidekudosrakenteista. Yin joogalla tehdään tilaa nivelelle liikkua paremmin ja nesteytetään sidekudosta eli faskiaa paremmin liikettä sallivaksi. Yin-kudos tarvitsee reagoidakseen aikaa ja hitaita, pitkäkestoisia harjoituksia. Pitkä paineen tuntu ikään kuin blokkaa hetkeksi energiakierron ja asanan avaamisen seurauksena energia syöksähtää liikkeelle paremmin liikkuvana, tukoksia avaavasti.

Yin joogassa olet tarkkailija, et suorittaja. Pysähdyt hetkeksi oman itsesi ääreen, laskeudut ajatustesi tasolta kehosi tasolle. Siksi yin-harjoitus on joskus haasteellisinta mielelle, sillä sen tyynnyttäminen ja hiljentäminen sietämään pitkiä paikallaan oloja ja epämukavuutta sekä kuulostelemaan ja tunnustelemaan kehosta kumpuavia tuntemuksia vaatii harjoitusta ja pehmeää keskittymistä. Rauhallinen ja tietoinen hengitys on tässä avainasemassa: hengitys on hyvä (ja miltei ainoa) keino vaikuttaa suoraan oman hermostonsa tilaan ja sitä kautta stressin kokemiseen. Kun hengität tietoisen rauhallisesti ja syvästi palleaa apuna käyttäen, aktivoit kehoa ja mieltä rauhoittavia signaaleja: mieli tyyntyy ja rauhoittuu, keho rentoutuu. Olet luonut hengitykselläsi täydellisen rauhoittavan kehän.

“Yin-joogatunneilla notkeuteni on parantunut huimasti. Kehotietoisuuteni on lisääntynyt ja olen oppinut korjaamaan virheellistä ryhtiäni. Joogatuntien myötä kykyni rauhoittua ja rentoutua on lisääntynyt, mikä on tuonut paljon uusia voimavaroja arkeen!”
– Taija
KATSO TUNTIAIKATAULU
KATSO HINNASTO
VARAA PAIKKA TUNNILLE

Body Clock eli Kehon kello

12814609_1072192562803717_2114709862321269461_n

Kehon Kello-harjoitus ei ole tällä hetkellä viikkotuntivalikoimassa.

Kiinalaisen terveystieteen mukaan suurin osa sairauksista syntyy siitä, että asiat eivät tapahdu oikeassa suhteessa, oikealla tavalla ja oikeaan aikaan. Päivärytmi, vuodenajan muutokset ja mm. eri aikavyöhykkeet vaikuttavat kehon eri osissa kulkevissa meridiaaneissa eli energiakanavissa virtaavaan energiaan ja näin ollen myös niihin liittyviin sisäelimiin. Kuten vuorokaudella, myös meridiaaneilla on oma 24-tuntinen kiertonsa.

Erilaisissa epätasapainotiloissa (esimerkiksi stressi, tapaturma, aikavyöhykkeiden läpi matkustaminen, sairastuminen yms.) on mahdollista tahdistaa kehon kello uudelleen. Seasonal Yogassa käytämme tähän tarkoitukseen Body Clock (kehon kello) harjoitusta. Vaikka varsinaista epätasapainotilaa ei olisi, harjoitus on kokonaisvaltainen ja terveyttä edistävä ja näin ollen sopii kaikille.

Body Clock Yang on Sue Wooddin kehittämä harjoitus, joka koostuu aurinkotervehdyksestä ja kuudesta erillisestä seisten tehtävästä flowsta, jotka aktivoivat ja hoitavat määrättyjä sisäelinpareja ja niiden meridiaaneja. Harjoituksen voi tehdä kokonaisena tai vain yksi flow kerrallaan keskittyen hoitamaan tiettyä sisäelinparia. Harjoitus on dynaaminen ja tasapainoittava.

Body Clock Yin on myös Sue Wooddin kehittämä harjoitus, joka koostuu kuuntervehdyksestä ja kuudesta erillisestä istuen/lattialla tehtävästä flowsta, jotka aktivoivat ja hoitavat määrättyjä sisäelinpareja ja niiden akupisteitä. Harjoituksen voi tehdä kokonaan tai vain yksi flow kerrallaan keskittyen hoitamaan jotain tiettyä sisäelinparia. Harjoitus on rauhoittava ja tasapainoittava.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest